Powrót

Kontakt uczniów i rodziców z nauczycielem w dniach: od poniedziałku do piątku w godzinach pracy zgodnie ze szkolnym planem nauczania pod adresem

e-mail: beciab@op.pl

Zajęcia dla uczniów kl. VIII prowadzone są z wykorzystaniem platformy Zoom

Plan zajęć online:

wtorek - 10 00- 10 40 

środa - 10 00- 10 40              

piątek - 10 00- 10 40    

24.06.2020 r.

Temat: Zemsta w teatrze- spektakl teatralny
Obejrzyj spektakl  na stronie

https://ninateka.pl/kolekcja-teatralna/material/zemsta-lidia-zamkow

22.06.2020 r.

do samodzielnego wykonania

Temat: Czy egzamin z języka polskiego sprawił mi trudność?

19.06.2020 r.

Temat: Czy egzamin z języka polskiego sprawił mi trudność?

15.06.2020 r.

Temat: Powtórzenie wiadomości o epice

1.Zapoznaj się z wiadomościami w e-podręczniku i wykonaj zadanie 1 i 3 w zeszycie.

https://epodreczniki.pl/a/co-nazywamy-epika/D3WhdcGg3

10.06.2020 r.

Temat: Aleksander Fredro „Zemsta"- powtórzenie wiadomości

1.Zapoznaj się z informacjami o genezie „Zemsty”

https://epodreczniki.pl/a/idz-serdenko-bo-cie-trzepne---zemsta-o-klotni-i-zgodzie/D5uI9VCPU

2.Wykonaj zadanie 4.2

3.Napisz plan wydarzeń do „Zemsty”

09.06.2020 r.

Temat:

„Ciemno wszędzie, głucho wszędzie…”– „Dziady” cz. II Adama Mickiewicza – powtórzenie wiadomości.

1.Zapoznaj się z wiadomościami

https://epodreczniki.pl/a/ciemno-wszedzie-glucho-wszedzie---o-ludowym-obrzedzie-dziadow/DlMbfedgK

2.Wykonaj zadania 2.2, 2.3, 2.4

08.06.2020 r.

Temat: Szybka powtórka przed egzaminem – część 1

1 Wykonaj test

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/przedmioty7

05.06.2020 r.
Temat: Reklama ,czyli sztuka manipulacji.

1.Zapoznaj się z tekstem ze strony 317-320.

2.Wykonaj ćwiczenie 5 strona 321

04.06.2020 r.

Temat: Jak rozumieć historię Narcyza?

1.Przeczytaj tekst Michała Głowińskiego

https://epodreczniki.pl/a/umarl-bo-nie-kochal-umarl-bo-kochal-historia-narcyza/D1FLVx2Mh

2.Wykonaj ćwiczenie 4.2 w zeszycie.

03.06.2020 r.

Temat: Historia Narcyza ukazana w mitologii  ( lekcja  online)

1.Przeczytaj mit o Narcyzie

2.Wykonaj zadanie 2.2. i 2.6

https://epodreczniki.pl/a/umarl-bo-nie-kochal-umarl-bo-kochal-historia-narcyza/D1FLVx2Mh

02.06.2020 r.

Temat: Wygnani z raju

1.Zapoznaj się z tekstem Anny Kamieńskiej o wygnaniu z raju. 

https://epodreczniki.pl/a/czyny-i-ich-konsekwencje/DbhJzBvQT

2.Wykonaj ćwiczenie 3 i 4 w zeszycie.

Język polski 27 i. 29.05.2020 r. 

25.05.2020 r.

Temat: Dialekty i gwary.

 1.Zapoznaj się z lekcją z cyklu Szkoła z TVP klasa 7 j. polski  z 16.04

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-7,jezyk-polski-lekcja-2-16042020,47488228

2.Przypomnij sobie informacje o dialektach i gwarach.

3.Sporządź notatkę w zeszycie.

22.05.2020 r.

Temat: Usystematyzowanie  wiadomości o twórczości Jana z Czarnolasu.

1.Zapoznaj się z lekcją z cyklu Szkoła z TVP klasa 7 j. polski   z 30.03

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-7,jezyk-polski-lekcja-1-30032020,47324107

2.Zapisz w zeszycie, dla przypomnienia, sinusoidę profesora Krzyżanowskiego.

3.Zapisz w dowolnej formie informacje o Janie Kochanowskim.

20.05.2020 r.
Temat: Powtarzamy wiadomości o twórczości Jana z Czarnolasu.

1.Zapoznaj się z lekcją z cyklu Szkoła z TVP klasa 7 j. polski   z 30.03

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-7,jezyk-polski-lekcja-1-30032020,47324107

2.Zapisz w zeszycie, dla przypomnienia, sinusoidę profesora Krzyżanowskiego.

3.Zapisz w dowolnej formie informacje o Janie Kochanowskim.

18.05.2020 r.

Temat: Między poezją  a malarstwem.

1.Zapoznajcie się z obrazami i wierszami umieszczonymi w podręczniku na stronie 306 i 307.

2.Wybierz obraz i odpowiedni do niego wiersz. Dokonaj ich interpretacji. Uzasadnij swój wybór.

15.05.2020 r.

Temat: Rozprawka czy opowiadanie.

1.Zapoznaj się z lekcją z cyklu Szkoła z TVP z 8.04 dla klasy 8

https://vod.tvp.pl/video/szkola-z-tvp-klasa-8,jezyk-polski-lekcja-2-08042020,47456318

2.Przypomnij sobie informacje o rozprawce i opowiadaniu.

13.05.2020 r. 

11.05.2020 r.

Temat: Michał Anioł i Vincent van Gogh o swojej pracy.

1.Zapoznaj się z biografią Michała Anioła i Vincenta  van Gogha

https://niezlasztuka.net/artysta/michal-aniol/

https://niezlasztuka.net/artysta/vincent-van-gogh/

2.Zapoznaj się z tekstami z podręcznika str.281-284

3.Wykonaj ćwiczenie 1 i 5 str.284

08.05.2020 r.

Pracujecie nadal z tym samym tematem

06.05.2020 r.

Temat: Bohaterowie naszych lektur – powtórzenie wiadomości.

1.Wykonaj ćwiczenie 2, 3, 4  str.271

2.Zapoznaj się z materiałem zamieszczonym na stronie Zdalne lekcje j. polski  gov.  klasa8  lekcja 22 i wykonaj ćwiczenia z wersji dla ucznia.

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/przedmioty7       

3.Napisz charakterystykę bohatera literackiego, który był wierny swoim ideałom. Uzasadnij swoje zdanie.

04.05.2020 r.

Temat: Artysta jako kreator w wierszu

  1. Zapoznaj się z wierszem Wisławy Szymborskiej str.280
  2. Przeczytaj komentarz

Podmiot liryczny opisuje świat, którego jest kreatorem. Prezentuje czytelnikowi i zarazem sobie samemu swoje nieograniczone panowanie nad fikcją. W tworzonym przez niego świecie każda rzecz ma swój początek w jego woli. Można przypuszczać, że podmiotem lirycznym wiersza jest sama autorka. Zastanawia się ona nad naturą własnej twórczości i próbuje odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego przynosi jej ona satysfakcję i radość. Tematem wiersza jest proces poetyckiego tworzenia. Z powodu tego, że dominującym elementem wiersza jest opis, można mówić, że mamy do czynienia z sytuacją narracyjną.

Wskazówkę interpretacyjną przynosi nam tytuł utworu. Podmiot liryczny pragnie podzielić się z czytelnikiem doświadczeniem radości, które przynosi mu tworzenie poetyckiego świata. W tym świecie ma on pełną władzę nad każdym zdarzeniem i postacią. Od niego zależy nie tylko ich charakter, ale przede wszystkim istnienie bądź nieistnienie.

„Radość pisania” jest utworem autotematycznym, to znaczy takim, w którym pisarz czyni tematem wiersza siebie i swoją pracę artystyczną. Ciekawy efekt uzyskuje autorka przez stałe podkreślanie fikcyjności wykreowanego świata:

Dokąd biegnie ta napisana sarna przez napisany las?

Prowadzi to do nieustannego niszczenia iluzji, która jest wynikiem charakterystycznego działania poezji na czytelnika. Podmiot liryczny zastanawia się, dlaczego możliwość kreowania fikcji przynosi mu satysfakcję. Kluczowy jest ostatni wers wiersza. Okazuje się, że twórczość jest „zemstą ręki śmiertelnej”. Oznacza to, że pisarz, który w realnym świecie poddany jest wyrokom losu – często od niego niezależnym – w przestrzeni swojej wyobraźni jest władcą i nic nie staje się bez jego woli. Chociaż sam jest śmiertelny, nikt nie może zniszczyć jego poetyckiego świata.

      3.Swoimi słowami sformułuj wniosek dotyczący tematyki utworu

30.04.2020 r.

Temat: Bohaterowie naszych lektur – powtórzenie wiadomości.

1.Wykonaj ćwiczenie 2, 3, 4  str.271

2.Zapoznaj się z materiałem zamieszczonym na stronie Zdalne lekcje j. polski  gov.  klasa8  lekcja 22 i wykonaj ćwiczenia z wersji dla ucznia.

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/przedmioty7

3.Napisz charakterystykę bohatera literackiego, który był wierny swoim ideałom. Uzasadnij swoje zdanie.

29.04.2020 r.

Temat: Słów kilka o gatunku „Dywizjonu 303”

1 Przeczytaj komentarz i wnioski zapisz w formie tabeli.

Książka Arkadego Fiedlera łączy w sobie cechy charakterystyczne dla reportażu i literatury pięknej. W zamierzeniu autora miała być „sprawozdaniem z pola walki, pisanym na gorąco i gorącym sercem patrioty”. Już w chwili rozpoczęcia pracy nad „Dywizjonem 303” pisarz zdawał sobie sprawę, że utwór musi spełnić pewną rolę i dlatego nadał mu taką właśnie formę.

Do reportażu przybliża dzieło fabuła, oparta na historycznych faktach, autentycznych zdarzeniach i bohaterach, których przeżycia Fiedler spisywał bezpośrednio po walkach z Niemcami oraz odrzucenie fikcji literackiej.

 Z literaturą piękną łączą dzieło elementy fabularyzacji, rozważania o charakterze psychologicznym, wykorzystane środki artystyczne, a także uporządkowanie wydarzeń zgodne z nadrzędnymi założeniami twórcy i przesłaniem utworu. Autor, będący jednocześnie narratorem i świadkiem wydarzeń, zachowuje swój indywidualizm i subiektywizm w ukazywaniu świata przedstawionego.

Ze względu na sposób przedstawienia rzeczywistości i wiarygodną relację o autentycznych wydarzeniach oraz postaciach „Dywizjon 303” należy zaliczyć do literatury faktu.

Język polski  - 27.04.2020 r. 

Język polski  - 24.04.2020 r. 

Język polski - 22.04.2020 r. 

20.04.2020 r.

Temat: Odczytanie  nawiązań  biblijnych kluczem do zrozumienia utworu.

1.Przeczytaj wprowadzenie

KL Auschwitz był niemieckim, nazistowskim obozem koncentracyjnym, który istniał w latach 1940-1945. Jego pierwszymi więźniami byli Polacy. Początkowo oprócz nich w obozie znalazła się także niewielka grupa Żydów i Niemców; ci ostatni pełnili z reguły funkcje w nadzorze obozowym. W kolejnych latach osadzani byli tam również więźniowie innych narodowości. Od 1942 r. najbardziej liczną grupą kierowaną do KL Auschwitz stali się Żydzi, oni też stanowili największą grupę ofiar. Duże grupy więźniów i ofiar stanowili również Polacy, Romowie i sowieccy jeńcy wojenni.

Obóz przez cały okres istnienia był systematycznie rozbudowywany, w rezultacie czego obejmował trzy zasadnicze części: tzw. obóz macierzysty (od 1943 r. Auschwitz I), Birkenau (Auschwitz II) oraz Monowitz (Auschwitz III) wraz z kilkudziesięcioma podobozami.

2.Odczytaj tekst utworu ze str.267

3.Ćwiczenie 3 str.268 pisemnie w zeszycie

Uwaga: powinniście zauważyć, że w każdej części utworu przeważają fakty. Środki poetyckiego wyrazu zostały wyraźnie zredukowane, dzięki czemu utwór przypomina sprawozdanie. Jedynie nawiązanie do Księgi Rodzaju pozwala zrozumieć przesłanie utworu.

Język polski - 15.04.2020 r.  

Język polski - 8.04.2020 r.  

Język polski - 6.04.2020 r.

Temat: Charakterystyka wybranych stylów

1.Zapoznaj się z tekstem zamieszczonym na str. 243-245 (niebieska ramka)

2.Wypisz w zeszycie najważniejsze cechy każdego ze stylów i zapamiętaj je

3.Wykonaj ćwiczenie 2 str.94 i 3 str.95 w zeszycie ćwiczeń.

3. 04. 2020 r.

Temat: Utrwalamy wiadomości z liryki

1.Zapoznaj się z materiałem ze str.360- 362 oraz 365-366 dotyczącym środków stylistycznych oraz rymów.
2. Przeczytaj wiersz ze str. 236 i wykonaj ćwiczenie 4 str.236 w zeszycie.

2.04.2020 r.

Temat: Redagujemy  podanie

1.Zapoznaj się  z informacjami ze str.237

2.Przeczytaj przykład podania zamieszczony na str.238.

Przepisz do zeszytu

Podanie i jego elementy

  1. Każde podanie powinno mieć podobny układ.
  2. Miasto i data (prawy górny róg).
  3. W lewym górnym rogu wpisujemy swoje dane (imię i nazwisko, adres, numer telefonu). Możemy także podać informację, kim jest autor podania.
  4. Dane adresata. Wpisujemy je po prawej stronie pod miastem i datą. To może być jedna osoba: prezes, dyrektor, rektor, dziekan lub kilka osób, zarząd firmy lub spółdzielni mieszkaniowej, rada spółdzielni albo osiedla.
  5. Tytuł „Podanie” . Na środku.
  6. Wstęp. Najlepiej zacząć od sformułowań w stylu „Zwracam się prośbą o...” „uprzejmie proszę o...”, „Proszę o przyjęcie mnie do..”
  7. Uzasadnienie, piszemy tylko w przypadku jeśli jest taka potrzeba. Wtedy należy użyć sformułowań „swoją prośbę uzasadniam tym, że”.
  8. Zakończenie. W tym miejscu znów prosimy o pozytywne rozpatrzenie mojej prośby.
  9. Pod treścią w prawym dolnym rogu dodajemy zwrot grzecznościowy „Z poważaniem”, Z wyrazami szacunku”. Pod nim czytelny odręczny podpis, nawet jeśli podanie jest wydrukiem z komputera.
  10. Do padania możemy dołączyć również załączniki. Wówczas powinniśmy je wymienić na końcu podania.

Napisz podanie do dyrektora wybranej przez ciebie szkoły średniej  o przyjęcie do klasy 1. Wykonane zadanie prześlij na stronę klasy z dopiskiem j. polski 

30.03.2020 r.

Powodzenie na próbnym egzaminie z języka polskiego. Proszę o koncentrację i podjęcie próby napisania wszystkich zadań. Będę z Wami. Trzymam kciuki.

Beata Bartkiewicz

27.03.2020 r.

Temat: Obraz zrujnowanej  Warszawy widziany  oczyma reportera.

1.Przypomnij sobie lub obejrzyj film "Miasto ruin", który powstał dla Muzeum Powstania Warszawskiego.
2.Przeczytaj informacje przed tekstem str. 227
3.Przeczytaj fragment utworu Melchiora Wańkowicza str. 227
4.Odpowiedz na pytanie: Czy twoim zdaniem tekst jest zgodny z tym, co obejrzałeś na filmie? (odpowiedz w kilku zdaniach)
5.Przypomnij sobie definicję reportażu str. 142 i wykonaj pisemnie ćwiczenie 2 a, b str.232

Praca domowa   Termin- wtorek 31.03

Temat: "Wojna to największe zło, jakie może spotkać człowieka" - napisz rozprawkę odwołując się do utworu literackiego i dowolnego tekstu kultury. 

Pracę odeślij na adres klasy (zdjęcie lub inną dostępna forma) 

środa - 25.03.2020 r.

Analiza utworu Mirona Białoszewskiego
1.Przypomnij sobie informacje o powstaniu warszawskim, jakie zdobyłeś podczas wycieczki do Warszawy
2.Przeczytaj wprowadzenie do tematu str.222
3.Zapoznaj się z genezą "Pamiętnika z powstania warszawskiego"

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pami%C4%99tnik_z_powstania_warszawskiego

4.Przeczytaj tekst str.222-225
5.Wykonaj ćwiczenie 1 str.226

poniedziałek - 23.03.20202 r.

Temat: Bohaterowie ukazani w opowiadaniu Ernesta Hemingwaya
1.Sporządź krótką notatkę biograficzna o autorze str. 215
2.Przeczytaj tekst str. 214-215
3.Odpowiedz na pytania do tekstu w zeszycie.
-kto opowiada? -o czym opowiada? -gdzie? -kiedy ? -dlaczego?
(przeczytaj informacje pod tekstem to ci ułatwi zadanie)
Proszę o systematyczna pracę


Przeczytaj lekturę - Arkady Fiedler "Dywizjon 303"

Wykonaj arkusz egzaminu z 2019 roku, strona  

Przeczytaj tekst  "Pianista"  Władysława Szpilmana str.217 podręcznik (ewentualnie  e-podręcznik)
Obejrzyj film   "Pianista", reż. Roman Polański

Wykonaj zadania w zeszycie : 1 str. 220 i 2a str. 22

Termin wykonania prac : piątek 20.03

Wszystkie prace zostaną sprawdzone w późniejszym terminie